Na czym polega leczenie kanałowe zębów?

W niektórych przypadkach leczenie kanałowe jest nieuniknione. O tzw. kanałówce krąży wiele legend, które nieco mijają się z prawdą. Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat.

Leczenie kanałowe – co to takiego?

dentystka trzymająca w ręku narzędziaLeczenie endodontyczne, zwane zamiennie kanałowym, polega na usunięciu miazgi, która jest nieodwracalnie uszkodzona. Dzieje się tak najczęściej na skutek długo nieleczonej próchnicy, silnego pęknięcia zęba, a także źle wykonanej endodoncji w przeszłości. Niekiedy przyczyną uszkodzenia miazgi jest osłabienie zęba przez wielokrotne zabiegi. W ramach leczenia lekarz dentysta usuwa martwe tkanki, a następnie wypełnia powstałe przestrzenie odpowiednim materiałem.

Zajmując się leczeniem zębów w Iławie, często jesteśmy pytani przez naszych pacjentów, jak bardzo boli tzw. kanałówka. Odpowiedź na to pytanie może być dla niektórych nieco zaskakująca, gdyż leczenie kanałowe wcale nie boli. Współczesna endodoncja wygląda inaczej niż przed laty, co przekłada się na to, że pacjent odczuwa komfort przez całą wizytę. Zabieg wykonuje się w silnym znieczuleniu miejscowym, a więc nie ma możliwości, aby odczuwać jakiekolwiek bodźce.

Co może świadczyć o konieczności przeprowadzenia leczenia kanałowego?

Powyższe wskazania do wykonania endodoncji nie zawsze są widoczne na pierwszy rzut oka. Przed podjęciem decyzji o takim leczeniu trzeba wykonać zdjęcie RTG. Istnieją jednak objawy, które mogą świadczyć o uszkodzeniu miazgi, a mianowicie:

• charakterystyczny, rwący i przeszywający ból,
  • odczuwalne poluzowanie się zęba,
  • zmiana koloru zęba (najczęściej poszarzenie),
  • powstanie przetoki (tzn. zmiany ropnej),
  • stan podgorączkowy lub gorączka,
  • nasilenie dolegliwości bólowych podczas zmiany pozycji, a także spożywania gorących lub zimnych pokarmów.